Reklama atsirado dar tada, kai nebuvo laikraščių, radijo ar televizijos. Tai buvo labiau rekomendacija, pasiūlymas, kas dabar yra vadinama reklama iš lūpų į lūpas.

Pradėjus leisti pirmuosius laikraščius, to meto verslininkai pastebėjo, kad tai puiki priemonė pranešti apie prekes ar paslaugas daug didesnei žmonių grupei. Taip atsirado spausdintinė reklama laikraščiuose bei žurnaluose. Perskaičius laikraštį reklama gali ir nesudominti, nes didelė tikimybė, kad skaitytojas tik trumpai žvilgtelėjo į ją ir nespėjo perskaityti visko.

Tobulėjant technologijoms ir išradus radijo aparatą, reklama tapo dar veiksmingesnė. Reklama radijuje yra perteikiama žodžiu bei garso efektais, ją galima pakartoti net keletą kartų. Skirtinga intonacija perskaityta reklama gali daryti vis kitokį poveikį klausytojui. Ne visada tai, ką išgirstame, atitinka tikrovę.

Didžiausią revoliuciją reklamoje padarė televizijos atsiradimas. Televizijoje pasitelkiamas ne tik tekstas, garsas, bet ir vaizdas. Vizualinis prekės ar paslaugos pateikimas didina pardavimus, nes žmogus iš karto pamato, kaip viskas atrodo. Didelė ar maža prekė, kokios spalvos, koks jos veikimas ir kt. Reklama televizijoje yra labai veiksminga, bet ji turi ir minusų – žmogus turi skirti laiko tam, kad žiūrėtų televiziją, o reklamuotojas turi tikėtis, kad potencialus klientas pamatys jo reklamą.

Tobulėjimui ribų nėra ir sukūrus internetą, reklama, galima sakyti, apsivertė 180 laipsnių kampu. Internetas sujungė visas prieš tai buvusias reklamos rūšis. 2014 m. atliktais tyrimais nustatyta, kad net 81% pirkėjų prieš pirkdami ieško informacijos internete.

Interneto puslapiai

Visa informacija internete yra randama interneto puslapiuose. Galima sakyti, kad interneto puslapis – tarsi skirtingas kiekvienos įmonės, prekės ar paslaugos laikraštis. Šiuo metu interneto puslapį gali susikurti kiekviena įmonė. Jei įmonė neturi svetainės, klientai jos tiesiog neranda ir pasirenka konkurentus. Įmonės puslapiuose skelbiama informacija apie įmonę, jos prekes ar paslaugas. Vienas didžiausių interneto puslapio privalumų yra tai, kad jame galima pateikti žymiai daugiau informacijos nei laikraštyje, radijuje ar televizijoje, o pateikiama informacija gali būti tekstas, garsas, nuotraukos ar vaizdo įrašai.

Žinoma, žmogus, naršantis internete, visos jį dominančios informacijos apie prekes ar paslaugas neranda vienoje svetainėje. Žmogus lankosi įvairiose interneto svetainėse, kad sužinotų, ką mano kiti žmonės, kad palygintų kainas ir sužinotų kitos jį dominančios informacijos.

Yra tūkstančiai interneto svetainių, kuriose gali apsilankyti žmogus:

  • Konkurentų puslapyje, kurie teikia tokias pačias paslaugas ar parduoda prekes.
  • Daugybė interneto puslapių, kuriuose rašomos apžvalgos apie prekes ar paslaugas.
  • Socialiniuose tinkluose („Facebook“, „Twiter“, „Instagram“, ir kt.).
  • Vaizdo įrašų peržiūrų svetainėse („YouTube“, „Vimeo“ ir kt.).

Neįmanoma užtikrinti, kad žmogus neieškotų informacijos apie prekes ar paslaugas, o pirktų iš karto vos apsilankęs pirmojoje svetainėje. Tačiau įmonė gali susikurti savo puslapį socialiniame tinkle, kuriame gali rašyti ir kelti vaizdo įrašus apie prekes ar paslaugas. Kuo daugiau kartų lankytojas, atlikdamas paiešką internete, ras informacijos apie paslaugą ar prekę, ir ji bus teigiama bei pateikta tos pačios įmonės, tuo didesnė tikimybė, kad jis pasirinks būtent tos įmonės prekes ar paslaugas.

Internetinė prekyba

Kol nebuvo interneto, prekyba vykdavo tik fizinėse parduotuvėse. Jų išlaikymas kainuoja brangiai: patalpos, darbuotojai, sandėliai ir kt. išlaidos.

Internetas visiškai pakeitė prekybą – atsirado internetinės parduotuvės. Reali parduotuvė persikėlė į interneto erdvę. Nebereikia turėti didelių patalpų, parduotuvė užsakymus priima visą parą ir pan. Internetinėje prekyboje pasiekiamas didesnis žmonių skaičius, nes turint parduotuvę tik viename mieste, joje dažniausiai apsilanko tik to miesto gyventojai, o interneto parduotuvėje galima apsilankyti iš bet kurios pasaulio vietos. Kadangi parduotuvę galima aplankyti iš bet kur, auga pardavimai bei įmonės žinomumas.

Reklama internete

Pati reklama internete pasikeitė labai žymiai – ji nebėra tokia masinė, o sukoncentruota į potencialų klientą. Skelbdamas reklamą laikraštyje, radijuje ar televizijoje, užsakovas nėra tikras, ar jo potencialus klientas tai pamatys ar išgirs. Net ir išgirdęs ar pamatęs reklamą, potencialus klientas nepirks šiandien, nes jam to nereikia, bet gal prireiks po pusės metų. Tam, kad žmogus nepamirštų įmonės, paslaugos ar prekės, reikia reklamuotis visą laiką – pusę metų ar ilgiau, kol klientui to prireiks.

Reklama internete yra rodoma tik tada, kai žmogui to reikia ir jis yra susidomėjęs ta paslauga ar preke. Vartotojai internete ieško informacijos ir jei jie ieško informacijos apie prekę ar paslaugą, vadinasi, juos tai domina dabar, o ne po pusmečio ar metų, todėl parodyti reklamą tokiems žmonėms yra žymiai efektyviau nei kitomis priemonėmis.

Reklama internete gali būti labai įvairiapusė: kai žmogus paieškos sistemose ieško informacijos, kai socialiniuose tinkluose bendrauja su draugais, vaizdo įrašų svetainėse žiūri filmus bei muzikinius klipus, naujienų portaluose skaito naujienas.

Reklamos internete naudingumas yra pamatuojamas žymiai lengviau nei kitose reklamos formose. Galima stebėti, kiek tiksliai žmonių pamatė reklamą, kiek ant jos paspaudė pelės mygtuką ir ar reklama atnešė pelno. Reklama internete yra lengvai koreguojama, o įdėjus skelbimą į laikraštį būtų sunku, o kartais net neįmanoma, jo pakeisti. Bet internete tik pastebėjus klaidą ar tai, kad ji nėra veiksminga, galima lengvai koreguoti ar visai sustabdyti.

Pasidalink:
Facebook